Opłaty lotniskowe
1. Definicje
Użyte w taryfie określenia oznaczają:
- maksymalna masa startowa statku powietrznego (MTOW) – maksymalna masa statku powietrznego dopuszczalna do startu, podana w świadectwie zdatności do lotu statku powietrznego, dzienniku pokładowym lub innym równorzędnym dokumencie
- P L Szczecin-Goleniów – Port Lotniczy Szczecin-Goleniów Spółka z o.o., Glewice, 72-100 Goleniów, spółka zarządzająca lotniskiem Szczecin-Goleniów
- pasażer – osoba podróżująca statkiem powietrznym, nie będąca członkiem jego załogi
- pasażer tranzytowy – pasażer, który przyleciał na lotnisko lotem handlowym i nie opuszczając terenu portu lotniczego, kontynuuje podróż z tego samego lotniska statkiem powietrznym o tym samym numerze rejsu
- użytkownik statku powietrznego – właściciel statku powietrznego lub inna osoba wpisana, jako użytkownik danego statku powietrznego do rejestru statków powietrznych.
- ruch regularny – zwany również regularnym przewozem lotniczym uważa się przewóz zdefiniowany w art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 3 lipca 2002 Prawo Lotnicze (Dz.U. nr 130, poz. 1112 z późn. zm.).
- ruch czarterowy – jest to przewóz zdefiniowany w art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 3 lipca 2002 Prawo Lotnicze (Dz.U. nr 130, poz. 1112 z późn. zm.)
- użytkownik lotniska – jest to użytkownik statku powietrznego, korzystający z usług Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów.
- oferowane miejsca pasażerskie dla pasażerów odlatujących – ilość oferowanych w odlocie z Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów, przez użytkownika statku powietrznego miejsc pasażerskich, w danym okresie czasu.
2. Postanowienia ogólne:
- opłaty objęte taryfą dokonywane są na rzecz P L Szczecin-Goleniów przez użytkownika statku powietrznego korzystającego z usług świadczonych przez P L Szczecin-Goleniów. W przypadku trudności z identyfikacją użytkownika statku powietrznego, opłatami będzie obciążany właściciel statku powietrznego
- skorzystanie z usług P L Szczecin-Goleniów jest jednoznaczne z przyjęciem wszystkich warunków niniejszej taryfy
- opłaty za usługi dodatkowe nie ujęte w niniejszej taryfie, a świadczone na wniosek użytkownika statku powietrznego, muszą być uzgodnione z P L Szczecin-Goleniów oddzielnie, przed wykonaniem usługi na podstawie odrębnej umowy
- stawki opłat określonych w niniejszej taryfie są stawkami netto, do których zostanie doliczony podatek VAT, w wysokości określonej odrębnymi przepisami
- stawki opłat są określane w złotych polskich (zł)
- opłaty na rzecz P L Szczecin-Goleniów są dokonywane za pośrednictwem karty kredytowej lub w szczególnych przypadkach gotówką. Płatności przelewowe mogą dokonywać wyłącznie podmioty posiadające umowę z P L Szczecin-Goleniów na tego typu formę płatności. Za niedotrzymanie terminu płatności wyznaczonego w fakturze naliczane będą odsetki ustawowe.
3. Opłata za lądowanie statku powietrznego:
- opłata za lądowanie, obejmująca również start statku powietrznego, pobierana jest za każde lądowanie statku powietrznego na lotnisku
- dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 2.000 kg włącznie opłata za lądowanie, niezależnie od rodzaju lotu, wynosi 110 zł
- dla statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 2.000 kg opłata za lądowanie pobierana jest za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOW), niezależnie od rodzaju lotu, i wynosi 70 zł
- opłaty określone w pkt. 3.b,c obniża się o 50 % dla śmigłowców.
4. Opłata za postój statku powietrznego:
- opłata za postój statku powietrznego na wyznaczonej do tego powierzchni lotniska pobierana jest za każdą rozpoczętą tonę maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOW) i każde rozpoczęte 24 godziny postoju, i wynosi 8 zł
- czas postoju jest liczony od momentu lądowania do momentu startu statku powietrznego
- za postój trwający do 2 godzin opłaty określonej w pkt. 4.a nie pobiera się.
5. Opłata za pasażera odlatującego:
- opłata za pasażera odlatującego pobierana jest za każdego pasażera odlatującego i wynosi 35 zł
- opłacie określonej w pkt 5.a nie podlegają:
- pasażerowie tranzytowi.
- dzieci do lat 2 nieuprawnione do zajmowania w samolocie osobnego miejsca pasażerskiego.
6. Opłaty dodatkowe:
- usuwanie zanieczyszczeń z nawierzchni lotniskowych. Opłaty pobiera się za usuwanie z nawierzchni lotniskowych zanieczyszczeń spowodowanych przez użytkowników lotniska w następującej wysokości za każde rozpoczęte 5 m 2 oczyszczonej powierzchni:
Usunięcie rozlewiska materiałów pędnych i smarów 900,00 zł Usunięcie innych zanieczyszczeń 650,00 zł Dodatkowe odśnieżanie, odladzanie 400,00 zł - dodatkowa ochrona statków powietrznych w czasie parkowania. Opłaty pobiera się za niestandardowe usługi zabezpieczenia statku powietrznego podczas parkowania w porcie lotniczym:
Ochrona statku powietrznego przez specjalnego strażnika (zł/h za każdego strażnika) 90,00 zł Specjalne oświetlenie stanowiska postojowego (zł/dobę) za 1 punkt świetlny 135,00 zł Wygrodzenie stanowiska postojowego 225,00 zł
7. Zniżka od opłat:
- na warunkach określonych w odrębnej umowie użytkownikowi statku powietrznego jest udzielany upust w wysokości do 90 % od opłat, określonych w pkt. 3.c dla ruchu regularnego wg następującej gradacji:
- 500 oferowanych miejsc pasażerskich dla pasażerów odlatujących tygodniowo przez danego przewoźnika – 20 %
- 800 oferowanych miejsc pasażerskich dla pasażerów odlatujących tygodniowo przez danego przewoźnika – 40 %
- 1.000 oferowanych miejsc pasażerskich dla pasażerów odlatujących tygodniowo przez danego przewoźnika – 60 %
- 1.300 oferowanych miejsc pasażerskich dla pasażerów odlatujących tygodniowo przez danego przewoźnika – 90 %
- na warunkach określonych w odrębnej umowie użytkownikowi statku powietrznego jest udzielany upust w wysokości 20 % od opłat, określonych w pkt. 3.c dla ruchu czarterowego (min. 1.500 oferowanych miejsc pasażerskich dla pasażerów odlatujących na danym kierunku rocznie)
- na warunkach określonych w odrębnej umowie użytkownikowi statku powietrznego jest udzielany upust w wysokości 70 % od opłat, określonych w pkt. 4.a (20 parkowań miesięcznie dla statków powietrznych o MTOW powyżej 15 ton)
- na warunkach określonych w odrębnej umowie użytkownikowi statku powietrznego jest udzielany upust w wysokości do 90 % od opłat, określonych w pkt. 5.a dla operacji ruchu regularnego wg następującej gradacji:
- 800 oferowanych miejsc pasażerskich dla pasażerów odlatujących tygodniowo przez danego przewoźnika – 20 %
- 1000 oferowanych miejsc pasażerskich dla pasażerów odlatujących tygodniowo przez danego przewoźnika – 40 %
- 1.200 oferowanych miejsc pasażerskich dla pasażerów odlatujących tygodniowo przez danego przewoźnika – 60 %
- 1.300 oferowanych miejsc pasażerskich dla pasażerów odlatujących tygodniowo przez danego przewoźnika – 90 %
8. Warunki płatności
8.1. Płatności z tytułu opłat lotniskowych wnoszone są w wyznaczonej kasie Portu Lotniczego SZCZECIN/Goleniów.
8.2. Kasa Portu Lotniczego SZCZECIN/Goleniów wyznaczona do pobierania opłat przyjmuje:
8.2.1. – Karty kredytowe: VISA, MASTER CARD, MAESTRO, VISA ELECTRON.
8.2.3 – Wpłaty gotówkowe będą przyjmowane w wyjątkowych sytuacjach.
8.3. Port Lotniczy SZCZECIN/Goleniów ma prawo odmowy przyjęcia kart kredytowych, banknotów i/lub uszkodzonych i/lub zabrudzonych oraz tych, co do których istnieją uzasadnione wątpliwości odnoszące się do ich autentyczności.
8.4. Odmowa przyjęcia zakwestionowanych (lub zatrzymanych) kart kredytowych, banknotów nie zwalnia płatnika od konieczności uregulowania stosownych opłat wynikających z niniejszej taryfy.
8.5. Od usługobiorców korzystających systematycznie z usług Portu Lotniczego SZCZECIN/Goleniów opłaty mogą być pobierane na podstawie zbiorczych faktur w trybie rozliczeń okresowych, nie rzadziej niż raz w miesiącu.
8.6. Faktury dla usługobiorców będących osobami zagranicznymi w rozumieniu polskiego prawa dewizowego wystawiane są w walucie taryfy.
8.7. Osoby zagraniczne muszą dokonywać płatności w złotych polskich (PLN) po spełnieniu wymogów polskiego prawa dewizowego.
8.8. Faktury dla usługobiorców będących osobami krajowymi w rozumieniu polskiego prawa dewizowego wystawiane są w złotych polskich (PLN).
8.9. Płatności dokonywane w gotówce podlegają zaokrągleniu zgodnie z regułą arytmetyczną do pełnej jednostki waluty płatności. Zasada ta nie dotyczy innych form płatności.
8.10. Płatności omówione w punkcie 8.5 powinny być realizowane w terminie i na konto bankowe podane na fakturze.
8.11. Za niezapłacone w terminie należności będą pobierane odsetki w wysokości:
8.12. Równej trzymiesięcznej stopie WIBOR z pierwszego dnia roboczego każdego kolejnego kwartału powiększone o 8 punktów procentowych.
8.13. Reklamacje błędnie wystawionych faktur będą uwzględniane:
8.14. W ciągu 30 dni od daty wystawienia faktury, jeżeli zostały zgłoszone przez europejskich usługobiorców zagranicznych rozliczanych na podstawie faktury kredytowej.
8.15. W ciągu 60 dni od daty wystawienia faktury, jeżeli zostały zgłoszone przez pozaeuropejskich usługobiorców zagranicznych rozliczanych na podstawie faktury kredytowej.
8.16. W ciągu 14 dni od daty wystawienia faktury, jeżeli zostały zgłoszone przez usługobiorców krajowych rozliczanych na podstawie faktury kredytowej.
8.17. Dla usługobiorców, dla których faktury wystawia Port Lotniczy SZCZECIN/Goleniów reklamacje po dokonaniu zapłaty nie będą uwzględniane.
9. Odstępstwa
Nie pobiera się opłat lotniskowych od podmiotów realizujących w interesie publicznym zadania związane z wykonywaniem lotu:
W celu zapobiegania skutkom klęsk żywiołowych lub ich usunięcia oraz ratowania życia lub zdrowia ludzkiego, chyba że lot ten jest wykonywany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – potwierdzonego:
a. statusem lotu:
• HOSP (lot statku powietrznego wykonywany w celu niesienia pomocy medycznej zgłoszony przez odpowiednie służby medyczne) lub
• SAR (lot statku powietrznego wykonującego akcję poszukiwawczo-ratowniczą) lub
• HUM (lot statku powietrznego biorącego udział w akcji humanitarnej) lub
b. odpowiednią uwagą w planie lotu.
W przypadkach ochrony granic, zapewnienia bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego – potwierdzonego:
a. statusem lotu:
• STATE (lot państwowego i cywilnego statku powietrznego w misjach wojskowych, policyjnych, celnych lub Straży Granicznej) lub
• GARDA (hasło, na jakie statek powietrzny wykonuje zadania związane z bezpieczeństwem powszechnym, porządkiem publicznym i ochroną granicy) lub odpowiednią uwagą w planie lotu.
Wyłącznie w celu przewozu, w oficjalnej misji, panującego monarchy i jego najbliższej rodziny, głowy państwa, przewodniczącego parlamentu lub jego izby, szefa rządu lub osoby zajmującej stanowisko równorzędne – potwierdzonego:
a. statusem lotu:
• HEAD (lot polskiego statku powietrznego nadany przez Komendanta Służby Ochrony Państwa) lub odpowiednią uwagą w planie lotu.
Podmiot, o którym mowa w pkt 9 przekazuje zarządzającemu lotniskiem użytku publicznego kopię planu lotu nie później niż w ciągu 24 godzin od wykonania operacji lądowania pod rygorem uchylenia prawa do zwolnienia. Kopię planu lotu potwierdzającego prawo do skorzystania ze zwolnienia należy przesłać drogą poczty elektronicznej na adres: dop@airport.com.pl, biuropodrozy@airport.com.pl.
10. Odmowa świadczenia usług:
1. P L Szczecin-Goleniów zastrzega sobie prawo odmowy świadczenia usług użytkownikom lotniska, którzy nie respektują warunków niniejszej taryfy, w tym nieterminowo regulują swoje płatności.
Zasady komunikacji:
Informacje, wnioski, potwierdzenia dokonania przedpłaty, reklamacje oraz wszelkie zapytania i sugestie związane z naliczaniem i pobieraniem opłat lotniskowych oraz udzielaniem zniżek w opłatach lotniskowych należy kierować na poniższy adres: Port Lotniczy Szczecin-Goleniów sp. z o.o., Glewice 1, 72-100 Goleniów , e-mail: epsc@airport.com.pl, biuropodrozy@airport.com.pl.